Expresscykelväg – för oss i Brittsbo?

Östersunds kommun har bestämt sig för att satsa på tre expresscykelvägar, varav en mellan Lugnvik och ”centrum” (men den slutar egentligen ett kvarter ovanför sjukhuset enligt kartan till höger).

Det har blivit en ganska rejäl debatt kring expresscykelvägarna med flera artiklar & insändare i ÖP. De flesta negativa. Och inte minst den till Lugnvik har blivit omdiskuterad.

Argumenten för är:

  • Att Lugnvik, Brittsbo, Sånghusvallen & Ås växer och det behövs mer plats för de som vill cykla
  • Uppnå målet om ett fosilfritt samhälle år 2030
  • Att ”bygga för framtiden”

Argumenten mot är:

  • Det finns redan två cykelvägar från Lugnvik, en längs vattnet (nedan kallad sjövägen) & en längs järnvägen (nedan kallad järnvägsvägen)
  • Folk cyklar max 5-6 månader per år i Östersund
  • Det förstör den fungerande bilväg in till centrum som alla från Lugnvik, Brittsbo & Sånghusvallen – det vill säga alla från de växande området – använder för att ta sig in till stan

 

Den med bra minne kommer kanske ihåg att två av argumenten för oss att bosätta oss i Brittsbo handlade om bra med kollektivtrafik samt lätt att cykla till centrum. Som före detta student & Uppsalabo tycker jag dessutom inte att cykla på vintern är avskräckande i sig. Bara kommunen sköter plogning och sandning så fungerar det utmärkt bra att cykla på vintern, framförallt med vinterdäck på cykeln. Och 5-6 km är absolut ingen oöverkomlig sträcka för cykelpendling. Så, jag tillhör definitivt målgruppen som kommunen riktar in sig på när de satsa på cykelbanor.

Så, som blivande Brittsbo-bo – kommer jag att nyttja den nya cykelvägen?

För det första så tror jag kommunen tänker fel om de tänker att vi inte kommer behöva plats för bilar. Med de nya elbilarna som börjar komma i allt större omfattning så kommer vi absolut kunna uppnå ett fosilfritt samhälle samtidigt som vi fortsätter använda bilar. Ett fosilfritt samhälle är inte samma sak som ett bilfritt samhälle. Dessutom i ett växande samhälle så känns det det rimligen som det också måste planeras för ökad trafik, varför det argumentet faller på eget grepp.

För det andra: om jag ska använda den nya expresscykelvägen, så är en smidig cykelväg från Brittsbo till påfarten på expresscykelvägen ett krav. Hade de till exempel byggt en riktig cykelväg längs Åsvägen-Norra Åsvägen-Semsåvägen och ut på Trondheimsvägen där de nästan ligger parallellt hade det nya alternativet kunna vara intressant.

Men nu måste vi, enligt kartan (eller ja, kartan slutar där Lugnvik börjar), först trassla oss genom hela Lugnvik på bilvägarna, och sen ner till Södra Åsvägen vid Lugnviks centrum och sen upp på påfarten till Trondheimsvägen. Då är man ju ändå på samma ställe som järnvägsvägen börjar, och väljer man järnvägsvägen slipper man en kraftig uppförsbacke upp på Trondheimsvägen samt att andas in avgaser från trafiken.

Men detta är kanske bara första etappen av expresscykelvägar som byggs nu, kanske kommer det flera, samt en förlängning till Brittsbo som etapp två? Nja, enligt en artikel i ÖP från 10 maj:

– I idéstudien har vi en sträckning som går från Arkivvägen och ända ut till Brittsbo. Vi ska inte bygga dit, men vi vill få med det i tankevärlden så att vi får den bästa lösningen på det vi bygger, säger Rickard Jonsson, gatuchef på Östersunds kommun.

För det tredje så går expresscykelvägen ingenstans. Den går varken till centrum, Frösön, sjukhuset eller ICA Maxi. Den bara slutar abrupt mitt i en korsning. Var ska man ta vägen sen är det tänkt? Den befintliga cykelvägen är ingen höjdare. På den sida som expresscykelvägen byggs så går befintlig cykelväg över flera vändzoner. Eller är det tänkt att man ska byta sida av vägen i några kvarter och sen byta tillbaka för att vända ner mot centrum?

För all del – järnvägsvägen slutar vid Jamtli, och sen tvingas man trassla sig fram längs vägen förbi sjukhuset. Smal väg med mängder av bilar och bussar, så den är absolut inte ett bättre alternativ. Sjövägen erbjuder cykelväg hela vägen från Lugnvik via Badhusparken till Stortorget. Hela vägen till centrum alltså! Å andra sidan så bjuder det alternativet på lite mer backe upp från/ner till sjön.

Så, kommer jag använda den nya expresscykelvägen efter vi flyttat? Nja, jag är långt ifrån övertygad.

 

Bildkälla: ÖP 7 december (ganska långt ner i artikeln).

1 kommentar

  1. Har samma känsla dom du angående den nya expresscykelvägen. Jag pendlar ofta på cykel, sommar som vinter, och jag tycker att det finns två bra alternativa cykelvägar från Lugnvik precis som du skrivit. Men för oss som bor längre bort så finns idag inget vettigt sätt att ta oss till Lugnvik, t.ex. det halvbyggda övergångsstället nedanför Brittsbo, där det känns som att man tänkt göra en övergång över åsvägen men sedan ångrat sig så man skippade skyltar och streck. Trots det så stor barn och väntar där på att gå över, vissa bilar stannar, andra inte.

    Just nu känns det lite som att kommunen väntar på att allt ska lösa sig av sig självt och man bygger cykelvägarna för att ”ha gjort något på papper”. Men som sagt så leder de inte till någon större förbättring eller ens ändring för någon som cyklar från Lugnvik eller områden längre bort. Förutom den nämnda försämrade framkomligheten för biltrafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com