Jag måste erkänna att jag var lite snabb när jag skrev om expresscykelvägen till Lugnvik. Lite för snabb att döma sträckningen utifrån den karta kommunen lagt ut.

Jag skrev:

För det andra: om jag ska använda den nya expresscykelvägen, så är en smidig cykelväg från Brittsbo till påfarten på expresscykelvägen ett krav. Hade de till exempel byggt en riktig cykelväg längs Åsvägen-Norra Åsvägen-Semsåvägen och ut på Trondheimsvägen där de nästan ligger parallellt hade det nya alternativet kunna vara intressant.

Men nu måste vi, enligt kartan (eller ja, kartan slutar där Lugnvik börjar), först trassla oss genom hela Lugnvik på bilvägarna, och sen ner till Södra Åsvägen vid Lugnviks centrum och sen upp på påfarten till Trondheimsvägen. Då är man ju ändå på samma ställe som järnvägsvägen börjar, och väljer man järnvägsvägen slipper man en kraftig uppförsbacke upp på Trondheimsvägen samt att andas in avgaser från trafiken.

När vi åkte från Brittsbo häromdagen så insåg jag nämligen att de byggt expresscykelvägen längs Trondheimsvägen ända till där den ligger parallellt med Semsåvägen! Precis som jag tyckte att de borde göra. Alltså är expresscykelvägen helt plötsligt ett mer intressant alternativ än de två befintliga cykelvägarna från Lugnvik till centrum.

Nu återstår bara att se om de även kommer bygga cykelväg längs Semsåvägen bort till Åsvägen och Brittsbo också. I så fall ska jag inte klaga över felprioriteringar fler gånger.