Som jag skrev i förra inlägget som har vi alltså slutligen bestämt oss för att köra en KNX-installation.

Vi hade väl egentligen bestämt oss för det redan för några veckor sedan, men i fredags ringde elektrikern och sa att snickarna var färdiga och elen skulle in nu. Så de undrade om vi hade bestämt oss hur vi skulle göra med offerten.

Den med bra minne kanske kommer ihåg att vi fick inskrivet i entreprenadkontraktet att vi skulle få välja valfri elektriker, då ingen av de vanliga elektrikerna entreprenören anlitar gör KNX-installationer. Och vi har därför begärt in två olika offerter på KNX under våren. Men när entreprenören fick reda på det – bra att han läser sitt eget kontrakt – så tyckte han att om vi skulle välja någon annan elektriker så var det bättre att vi bröt ut den delen ur entreprendkontraktet. Ville vi behålla generalentreprenaden så blev vi därför tvungna att hålla oss till den elektriker som entreprenören anvisat oss.

Men å andra sidan så var den elektrikern redo – med hjälp av en KNX-säljare – att göra en KNX-installation åt oss. Och därför gav han oss en tredje offert på KNX-installation.

För två veckor sedan hade vi därför ett el-möte i huset med elektrikern och KNX-försäljaren. Då diskuterade vi mycket fram och tillbaka. Men mycket var rent generellt om möjligheter med KNX. Det känns inte som vi blev superkonkreta ”Hur gör vi i hallen/köket/osv: Sitter alla uttag där de ska? Ska vi flytta taklampan?” eller ”Vilken tillverkare av KNX-knappar gör snyggast knappar?”. Okej, ett antal konkreta punkter tog vi upp, men vi strukturerade aldrig upp och gjorde en samanfattning på slutet, så det är svårt att säga hur de uppfattade mötet – om vi mest bara diskuterade olika lösningar eller om vi kom överens och i så fall vilka beslut som vi tog.

Och nu plötsligt så skulle vi ögonblickligen lämna besked om vi var nöjda med offerten.

Vi har, sen vi fick offerten, försökt klura ut exakt vad som ingår i offerten. Mailet med offerten sa nämligen bara ”basic KNX-installation, 4+4+8 spottar”.

Första svaret vi fick på den frågan är att offerten baserades på en ritning med diverse tillägg, ändringar och ”kommentarer” (se bilden som visar eldradningen för nedervåningen) som vi skickat in till honom några veckor tidigare som diskussionsunderlag, samt på el-mötet vi hade i huset för två veckor sedan. Det gjorde det fortfarande inte glasklart vad offerten täcker. Kan de komma och säga ”det där var inte med i offerten” och kräva oss på mer pengar?

Vi har fått ytterligare förtydliganden med t.ex. antal, men vilken specifik varunummer. Med förklaringen att de inte hade specificerat exakta varunummer när de gjorde offerten. Öhh, va? Vad har de i så fall räknat på??

Så utan att kunna få mer tydliga svar än så, så var vi alltså tvungna att ta ställning till offerten i fredags. Och då sa vi alltså ”ja”. Nu ska det bli spännande att se vad vi får.